Karl
Lagerfeld

کارل لاگرفلد، طراح مد، هنرمند، کاریکاتوریست و عکاس آلمانی بود که پس از پشت سر گذاشتن سختی‌های زیاد و فراز و نشیب‌های طاقت فرسای زندگی، به جایگاه بالایی در صنعت مد و طراحی رسید. در این مطلب از وبلاگ فیوشکا داستان خالق برند کارل لاگرفلد را بیان می کنیم.

برندکارل لاگرفلد
پایه گذار
کارل لاگرفلد
برند کارل لاگرفلد

در صنعت مد و لباس، سالانه افراد زیادی شروع به کار می کنند؛ اما در این بین تنها کسانی موفق می شوند که سبک خاص و ویژه خود یا همان «برند شخصی» خود را دارند. یکی از افرادی که با طراحی های فوق العاده و خاص خود توانست موفقیت های بسیاری در این زمینه به دست آورد، کارل لاگرفد بود که سرنوشت پیچیده و جالبی دارد. در این مطلب از وب سایت فیوشکا، به معرفی برند کارل لاگرفلد و مروری بر زندگی حرفه‌ای صاحب آن می پردازیم.

قبل از هر چیزی بهتر است کمی در مورد شخصیت لاگرفلد صحبت کنیم. علاقه کارل لاگرفلد به مد و طراحی لباس به حدی شدید بود که د برهه ای از زندگی اش برای پوشیدن لباس مورد علاقه خود تصمیم گرفت وزنش را به میزان زیادی کاهش دهد. او به طرز شگفت انگیزی توانست در 13 ماه 42 کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کند. لاگرفلد در این باره گفت: «من بسیار علاقه داشتم که لباس های طراحی شده توسط Hedi Slimane را بپوشم، اما لباس های طراحی شده توسط او تنها برای مردان بسیار لاغر اندام مناسب بود.»  او تجربه اش ازین کاهش وزن را در کتابی به چاپ رسانده است.

لاگرفلد در سال  1933  در هامبورگ آلمان چشم به جهان گشود. البته در مورد سال تولد او ابهاماتی وجود دارد. او هرگز تاریخ تولد واقعی خود را فاش نکرد. برخی معتقدند که کارل لاگرفلد متولد سال 1933  است ولی در وبسایت رسمی اش سال تولد او را 1938 ذکر کردند. نام واقعی او Karl Lagerfeldt بود ولی در ابتدای کار حرفه ای اش، حرف T را از نام فامیل خود حذف کرد تا به این شکل نامش جنبه تجاری تری پیدا کند.

پدرش، کریستین، در زمینه تجارت مواد لبنی فعالیت می کرد. او و خواهرانش، مارتا و تئا در خانواده ای مرفه بزرگ شدند. در خانواده آن ها فعالیت های فکری متداول بود و پدر و مادرشان آن ها را برای انجام این نوع فعالیت ها تشویق می کردند. مادرش، الیزابت، نوازنده موفق ویولن بود. با به قدرت رسیدن هیتلر در دهه ۱۹۳۰، خانواده لاگرفلد به منطقه ای روستایی در شمال آلمان رفتند تا از اخبار مربوط به نازی ها به دور باشند.

علاقه کارل به طراحی و فشن از هم دوران کودکی آغاز شد. در آن دوران، او عکس های مورد علاقه اش در مجله های فشن را جدا می کرد یا در مدرسه نحوه لباس پوشیدن هم کلاسی هایش را نقد می کرد. بازگشت به هامبورگ سبب شکوفا شدن علاقه او به مد و فشن شد. ضمن این بازگشت بود که کارل توانست خود را در دنیای فشن مطرح کند.

آغاز فعالیت حرفه ای کارل لاگرفلد در دنیای مد

کارل ۱۴ ساله تصمیم گرفت تا تغییر بزرگی در زندگی اش ایجاد کرده و آینده ای متفاوت را برای خود رقم زند. بنابراین با حمایت پدر و مادرش در آن سن به پاریس رفت. تنها دو سال از اقامتش در پاریس نمی گذشت که نمونه طرح ها و پارچه های خود را برای شرکت در مسابقه ای فرستاد و توانست در این مسابقه در دسته بندی طراحی کت برنده شود. لاگرفلد پس از برنده شدن در این مسابقه با ایو سن لورن که در دسته بندی دیگری برنده شده بود آشنا شد و دوستی این دو از همین نقطه آغاز شد.

پس از مدت کوتاهی، کارل لاگرفلد نزد طراح معروف فرانسوی Pierre Balmain شغل تمام وقت پیدا کرد. در ابتدا، دستیار جونیور و سپس کارآموز او بود. این شغل برای کارل جوان بسیار چالشی بود. او سه سال این شغل را دنبال کرد. بعد از آن، برای مدتی به عنوان مدیر خلاقیت در خانه ی فشن دیگری مشغول به کار شد تا نهایتاً در سال ۱۹۶۱ توانست خانه فشن خود را تأسیس کند.

 کارهای خارق العاده او راهش را به سمت برندهای معروفی مانند کلوئه (Chloe) و فندی (Fendi) باز کرد. در فندی در لاین خز این برند طراحی کرد. معروفیت او در دنیای فشن و مد به دلیل ابتکار عمل و استایل های به روز اش بود. طرح های او علاوه بر به روز بودن نیم نگاهی نیز به گذشته داشتند. یکی از سرگرمی های او گردش در بازارهای خاص و یافتن لباس های عروس قدیمی و از بین رفته بود. او با قوه تخیلش این لباس ها را بازآفرینی می کرد.

اوج شکوفایی کارل لاگرفلد در دهه ۱۹۸۰ بود. در آن زمان او یک ستاره بی رقیب در دنیای مد بود. چهره محبوب خبرنگاران روزنامه ها و مجله هایی که پرداختن به سلیقه و سبک زندگی متنوع او برایشان و خوانندگانشان جذاب بود. یکی از دلایل شهرت کارل لاگرفلد پریدن از این برند به آن برند و کسب موفقیت های چشم گیر و پی در پی یکی پس از دیگری بود که برای بسیاری از طراحان آن زمان چندان دست یافتنی نبودند. او در اوایل دهه ۱۹۸۰ کاری را در شنل انجام داد که به عقیده بسیاری از افراد تقریباً غیر ممکن بود.

او که در سال ۱۹۸۳ همکاری خود با برند «شنل»  را آغاز کره بود توانست این برند تقریباً نابود شده را دوباره متولد کند. او لاین فشن لباس های آماده برای پوشیدن (Ready to wear) را در این برند معرفی کرد.  با به کارگیری رنگ‌ها، برند شنل را مدرن‌تر کرد و عملاً روحی تازه به آن بخشد. حتی لوگوی برند شنل نیز از جمله طراحی‌های او است.

آغاز به کار برند کارل لاگرفلد

کارل لاگرفلد در سال ۱۹۸۴ برند خود را تأسیس کرد. کیفیت بالای  لباس های دوخته شده این برند که شامل لباس های آماده برای پوشیدن مانند کت های کادین در رنگ های روشن بود، شهرت بی بدیلی را برای آن به ارمغان آورد. البته در سال ۲۰۰۵ او این برند را به تامی هیلفیگر (Tommy Hilfiger فروخت.

لاگرفلد، در سال 2006 همکاری خود را با برند H & M با شعار  «همه حتی با لباس‌های ارزان قیمت هم می‌توانند خوش پوش باشند» آغاز کرد. او همچنین لاین عینکی را برای  برند سوئدی اورفورس (Orrefors) طراحی کرد و برای خلق کلکسیون جدید با برند میسیز (Macy’s) قرارداد همکاری امضاء کرد. اولین فروشگاه برند کارل لاگرفلد در شهر دوحه قطر در سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرد.

کارل لاگرفلد علاوه بر مد، به نقاشی و عکاسی نیز علاقه شدیدی داشت و اوقات فراغت خود را با کشیدن نقاشی و عکاسی کردن سپری می کرد. در سال 1980، کتاب افسانه هانس کریستین اندرسن با نام «لباس جدید امپراتور» با نقاشی و طراحی‌های لاگرفلد منتشر شد.

این هنرمند به حدی مشهور شد که در سال 2010 شورای طراحی لباس موزه‌ای در موسسه مد و فناوری، در ضیافتی باشکوه در نیویورک هدیه‌ای را به لاگرفلد تقدیم کرد که به طور انحصاری برای او طراحی شده بود. لاگرفلد علاوه بر نقاشی، عکاسی و مد؛ در هنر کارگردانی نیز حرفی برای گفتن داشت. وی در سال 2013، یک فیلم کوتاه و جذاب به نام «روزی روزگاری» را کارگردانی کرد که بسیار مورد استقبال تماشاگران واقع شد. 

حواشی‌های زندگی کارل لاگرفلد

زندگی کارل لاگرفلد حواشی بسیاری داشت. از آن جمله می توان به اعتراضات سال ۲۰۰۱ در جریان برگزاری اولین هفته مد در مرکز لینکن در نیویورک اشاره کرد. در این بازه زمانی، کارل لاگرفلد، به دلیل استفاده از پوست طبیعی حیوانات برای دوخت لباس، مورد انتقاد و اعتراض تند و شدید برخی از گروه‌های طرفدار حمایت از حقوق حیوانات یا همان (PETA) قرار گرفت.

طی این اعتراضات، سخنگوی پتا، لاگرفلد را با کلوین کلاین که مدافع حقوق حیوانات بود روی ترازوی مقایسه قرار داد و گفت: «کلوین کلاین دوست بزرگ حیوانات و مدافع حقوق آن‌ها بوده و در محصولات و طراحی‌های خود از پوست واقعی استفاده نمی‌کند، این در حالی است که لاگرفلد طراح دوران دایناسورها است که همچنان از پوست واقعی حیوانات در محصولات خود استفاده می کند». البته کارل لاگرفلد در این جریان با صراحت تمام از خود دفاع کرد و گفت تا زمانی که ما از گوشت حیوانات تغذیه می‌کنیم، صحبت کردن در این خصوص خنده دار است.

 کارل گربه ای به نام شوپت داشت که به شدت به آن علاقه مند بود و او را با خود به فشن شو‌ها می برد. شوپت تنها با هواپیمای شخصی خود سفر می‌کرد و این موضوع برای بسیاری از طرفداران کارل جالب بود.

لاگرفلد به طراحی های انجام شده با تکنولوژی های مدرن واکنش تندی نشان می داد و معتقد بود که طراحی‌ها را باید دستی انجام داد تا طرح نهایی بتواند تأثیرگذار باشد. او خود تمامی طراحی هایش را از ابتدا تا انتها به صورت دستی انجام می داد و معتقد بود که این روش مخاطبین مد و فشن را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد.

کارل در گفتار و کلام خود به شدت صریح بود و به اعتراف خودش این صراحت گاهی او را به دردسر انداخته بود. استفاده از مدل های خاص برای نمایش طراحی ها را شاید بتوان یکی از دلایل موفقیت کارل لاگرفلد دانست. از جمله این مدل های خاص می‌توان به کریستین استوارت، لیلی رز دپ، ونسا پارادیس، کارا دلوین و فرل ویلیامز اشاره کرد که همواره در ضیافت‌ها و مهمانی‌ها کارل را همراهی می‌کردند.

کارل لاگرفلد هیچ گاه ازدواج نکرده و همسری نداشت. در نتیجه فرزند و وارثی نیز نداشت. تنها رفیق و همدم او گربه‌اش بود. حتی شایعه شده بود که که لاگرفلد قصد دارد تا با گربه‌اش ازدواج کند، اما ظاهراً از لحاظ قانونی این کار ممکن نبود.

برند کارل لاگرفلد

لاگرفلد، استایل شخصی خاص خود را داشت و قبل از این که موهایش به دلیل کهولت سن شروع به سفید شدن کنند، آن ها را سفید کرد تا اطرافیان به مرور زمان متوجه بالا رفتن سن و تغییرات ظاهری او نشوند. لاگرفلد در مصاحبه‌های خود در این باره گفت: «من عاشق موی سفید هستم». او در دسامبر سال 2006 از مجموعه‌ای از لباس‌های جدید مردانه و زنانه را تحت عنوان کی کارل لاگرفلد (K Lagerfeld) رونمایی کرد. این مجموعه شامل طیف گسترده‌ای از انواع و اقسام لباس‌های چسبان و شلوار جین بود که در زمان خود طرفداران زیادی پیدا کرد. حدوداً یک سال بعد، یک فیلم مستند نسبتاً طولانی در مورد این مجموعه، تحت عنوان «محرمانه‌های لاگرفلد» با کارگردانی vogue ساخته شد.

او در طی دوران فعالیتش برند شخصی خود یعنی برند کارل لاگرفلد را در ذهن مخاطبان خود ایجاد کرد و به مرور آن را پرورش داد. او که با کت و شلوار و پیراهن یقه دار، دستکش و موهای سفید دم اسبی خود معروف بود، به قدری کیفیت و خلاقیت را چاشنی کار خود کرده بود که خیلی زود به واسطه کار با برند‌هایی مانند کلویی و فندی بین مردم مشهور شد و کیفیت طراحی‌های اش نقل محافل ان ها شد.

این محبوبیت و فراگیری در نتیجه کیفیت بالا و رشد سریع این برند بود. با افزایش محبوبیت این برند، تامی هیلفیگر به فکر خریدن برند لاگرفلد افتاد و سرانجام در سال 2005 این برند به تامی هیلفیگر واگذار شد.

همچنین کارل لاگرفلد با برند خود، عطر مخصوص به خود را نیز لانچ کرد که طرفداران زیادی در بازار داشت. این عطر‌ها با نام لاگرفلد از سال 1987 تولید شدند. اولین عطر مردانه لاگرفلد تحت عنوان Lagerfeld Classic و عطرهای زنانه آن تحت عنوان Sun، Moon و Stars وارد بازار شدند که با استقبال مناسبی از طرف خریداران مواجه شد. این عطر‌ها، رایحه های خاص، جذاب و متنوعی مطابق با سلیقه های مختلف دارند. عطر‌های زنانه و مردانه لاگرفلد، رایحه مورد علاقه ی بسیاری از سلبریتی ها هستند که این خود تبلیغ بزرگی برای این برند محسوب شده و فروش زیادی را برای آن در مدت کوتاه به دنبال داشت.

مرگ لاگرفلد

کارل لاگرفلد، این شخصیت تأثیرگذار دنیای مد و طراحی لباس، در سن ۸۵ سالگی درگذشت. در مراسم بزرگداشتش، کارولین راش (Caroline Rush) مدیر شورای مد انگلستان او را فردی بسیار تأثیرگذار در دنیای فشن و مد معرفی کرد که نحوه لباس پوشیدن و  تفکر بسیاری از بانوان در زمینه مد و فشن را به کلی تغییر داد. کارولین، کارل لاگرفلد را الهام بخش بسیاری از طراحان جوان دانست و عنوان کرد که این الهام بخشی بعد از مرگش نیز ادامه خواهد داشت.

حتی مرگ کارل لاگرفلد نیز حاشیه ساز شد. او وصیت کرده بود که بعد از مرگش تمامی ثروت و دارایی هایش به گربه اش برسد. این موضوع بحث‌های زیادی را به راه انداخت ولی  واگذاری اموال به یک گربه از لحاظ قانونی ممکن نبود، بنابراین هرگز انجام نشد.

کارل لاگرفلد در طول زندگی حرفه‌ای خود بارها به مشکل خورد و فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت. خلاقیت و متمایز بودن طراحی هایش بدون شک عامل مهمی در موفقیتش محسوب می شود. البته نباید شخصیت خاص، منحصر به فرد و استایل متمایزش را نیز در این بین نادیده گرفت. کارل لاگرفلد توانست با طراحی‌هایش دنیای مد و فشن را متحول کند و مرگ او افراد زیادی را متأثر کرد.