خلاقیت

ویژگی های افراد خلاق چیست؟ چگونه خلاق شویم؟

ویژگی افراد خلاق

فرد خلاق ویژگی های منحصر به فردی دارند و تقریباً او را نمی توان در هیچ دسته بندی خاصی قرار داد. او دنیا را با دیدی متفاوت می بیند و این نگاه متفاوت خود را به سایرین نیز نشان می دهد. او با توانمندی ها و استعداد های خود افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. افرد خلاق رهبر فکری جامعه هستند و می توانند افراد را با مهارت های ذاتی اش متأثر کنند.

فرد خلاق به تولید هنر مشغول است و این کار را نه برای درآمدزایی بلکه برای ایجاد تفاوت انجام می دهد. مثلاً اگر نویسنده باشد، این کار را برای علاقه اش به نویسندگی انجام می دهد نه به این دلیل که مورد توجه قرار گیرد یا بتواند کتاب هایش را به فروش برساند. لذت و علاقه اش به هنری که دنبال می کند برای او بسیار مهم است.

 

به چه فردی خلاق می‌گویند؟

در یونان و روم باستان مردم باور داشتند خلاقیت روحی الهی است که از یک منبع ناشناس به انسان‌هایی ویژه هدیه داده می‌شود. اما تجربه‌های بزرگانی که توانسته‌اند زندگی بشر را بهبود ببخشند، نشان می‌دهد که خلاقیت یک استعداد ویژه نیست و همه انسان‌ها به شکل طبیعی خلاق هستند.

ویژگی های افراد خلاق چیست

ویژگی های افراد خلاق چیست

فرض کنید نیاز دارید یک موتور جت بسازید. قطعا نمی‌توان مسئله‌هایی از این دست را در یک گام حل کرد. ابتدا نمونه اولیه را می‌سازید، تغییرات جزئی در آن به‌وجود می‌آورید و آزمایش می‌کنید. باز تغییر می‌دهید، امتحان می‌کنید و آن را بهبود می‌بخشید. این دستاوردهای جزئی و حاشیه‌ای در نهایت منجر به ساخت موتوری کارآمد می‌شوند. 

جهان پیرامون ما مملو از مسائل پیچیده است و ناگزیر همه ما در زندگی با موتورهای جت مخصوص خودمان درگیر هستیم. ویژگی افراد خلاق که آن‌ها را متمایز می‌کند، مهارت حل مسئله آن‌ها و تلاششان برای یافتن بهترین راه‌حل ممکن است. 

 

ویژگی‌های افراد خلاق چیست؟

تقلید نمیکنند

آن ها دنباله رو دیگران نیستند، بلکه همواره به دنبال ایجاد راه حل های بدیع و تازه برای حل مسائل موجود هستند. همواره در فکر یافتن ایده های جدید بودن یکی از ویژگی افراد خلاق است. آن‌ ها زیر بار پیش ‌فرض ‌های موجود نمی‌روند و برای پیدا کردن جایگزین‌ های مناسب ‌تر تلاش می‌ کنند.

اعتماد به نفس دارند و از قضاوت شدن نمیترسند

بسیاری از آدم‌ها بزرگ‌ترین ایده‌هایشان را هرگز مطرح نمی‌کنند؛ چون نگران هستند که احمق به نظر برسند. اما ویژگی افراد خلاق این است که از بیان ایده های خود ترسی ندارند. با اعتماد به‌نفس از ایده‌هایی که به ذهنشان می‌رسد استقبال کرده و آن ها را مطرح می کنند. شروع به امتحان این ایده ها می کنند و پس از آزمون و خطا تصمیم بهتری می‌گیرند.

خود را محدود نمیکنند

 مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی تبار، تا بامداد روز بزرگ‌ترین سخنرانی‌اش، متن آن را بازنویسی می‌کرد. با این‌حال 11 دقیقه پس از آغاز سخنرانی، نوشته‌های خود را رها کرد و 4 کلمه بداهه گفت که مسیر تاریخ را عوض کردند: «من یک رویا دارم.» او تا آخرین لحظه خودش را برای بارش ایده‌ها آزاد گذاشت. 

افراد خلاق خیلی سریع شروع به کار می‌کنند اما برای اتمام رساندن کارهایشان عجله‌ای ندارند. برای این دسته از افراد محدودیت معنایی ندارد. حتی محدودیت ها را به عنوان فرصتی برای استفاده می بینند و غالباً نیز از این فرصت ها به بهترین شکل ممکن بهره می برند.

در واقع ویژگی افراد خلاق این است که در استفاده بهینه از منابع محدودی که در اختیار دارند مانند زمان و انرژی به درجه استادی می رسند.

میترسند و تردید دارند

خیلی از افراد خلاق در پشت صحنه همان ترس و شکی را دارند که همه ما حس می‌کنیم، فقط به شکل متفاوتی آن را مدیریت می‌کنند. به‌جای این‌که بگویند «ایده‌هایم رقت‌بار هستند.»، می‌گویند «نسخه‌های اولیه همیشه ضعیف هستند، هنوز به نتیجه نرسیده‌ام.» همان‌قدر که شک داشتن به توانمندی‌های خود فلج‌کننده است، شک کردن به ایده‌ها می‌تواند محرک باشد.

از آشفتگی و چالش استقبال میکنند

عکس العمل بسیاری از افراد در مواجه با شرایط چالشی، ترس یا رها کردن است. بر عکس، افراد خلاق از چالش ها و آشفتگی ها استقبال می کنند. اگر از آدم‌های معمولی بخواهیم با ابزار نامناسب کار خوب تحویل دهند، برآشفته می ‌شوند. اما افراد خلاق از این چالش ها و آشفتگی ها لذت می برند. در واقع، ورزش ذهن افراد خلاق دست و پنجه نرم کردن با آشفتگی است و از آن لذت می برند.

چگونه ویژگی ‌افراد خلاق را کسب کنیم؟

برای خلاق بودن علاقه خود را دنبال کنید

برای خلاق بودن علاقه خود را دنبال کنید

اکثر ما قصد داریم تا کاری متفاوت انجام دهیم و چیزی با کیفیت را به دنیا عرضه کنیم. به نوعی دچار کمال گرایی می شویم و می خواهیم چیزی که عالی و مهم تلقی شود را خلق کنیم. این طرز فکر بزرگ‌ترین دشمن خلاقیت ما است. اما راه حل چیست؟ باید به خودمان اجازه خلاق شدن بدهیم. در ادامه راهکارهایی را برای پرورش خلاقیت عنوان می کنیم:

 

  • خودتان را بشناسید
    روح انسانی منحصر به ‌فرد شما، کلید خلاقیت شماست. از خودتان بپرسید :«آیا روزهای زندگی ‌ام را با انجام دادن کاری که واقعا برایم مهم است و به آن علاقه دارم می‌ گذرانم؟» کافی است احساسات و علایقتان را دنبال کنید. زمانی را برای شنیدن آهنگ های جدید اختصاص دهید. کتاب‌هایی که مجبورید بخوانید را رها کنید و کتاب‌ های مورد علاقه خودتان را بخوانید. با افراد جدید هم‌ صحبت شوید.

 

  • برای خلاق بودن همیشه نباید اولین باشید، بلکه باید متفاوت ‌تر و بهتر باشید

 

  • از خلاقیت نترسید
    سعی کنید برای حل مسئله ای که با آن مواجه هستید یک روند گام به گام بسازید. موفقیت های کوچک خود را در این راه یادداشت کنید و به کمک این مجموعه موفقیت‌های کوچک، ترس‌تان را به شناخت تبدیل کنید.

 

  • از کنار احساس شکتان به سادگی عبور نکنید

 

  • خود را محدود نکنید
    فراموش نکنید که برای رسیدن به تعدادی ایده خوب، به چندین ایده بد نیاز دارید.

    اگر این مطلب برایتان جالب بود در خبرنامه فیوشکا عضو شوید تا مطالب مرتبط دیگری در این زمینه دریافت کنید.
213 بازدید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *