کسب و کار

شروع کسب و کار در صنعت فشن

شروع کسب و کار در صنعت فشن

شروع کسب و کار در صنعت فشن با چالش های زیادی همراه است. در این مطلب از وب سایت فیوشکا مراحل شروع کسب و کار در دنیای مد و لباس را بیان می کنیم. 

برای این که بتوانید در صنعت فشن به فرد موفقی تبدیل شود، داشتن خلاقیت و استعدادهای بصری کافی نیست، بلکه باید کارآفرین باانگیزه ای نیز باشید. 

قبل از شروع کسب و کار خود در صنعت فشن موارد زیر را در نظر بگیرید:

۱- راه اندازی کسب و کار در دنیای فشن کاری طاقت فرساست و به انرژی زیادی نیاز دارد.

۲- در این مسیر چالش های زیادی خواهید داشت، مخصوصاً اگر این اولین کسب و کاری است که راه اندازی می کنید.

۳- البته هیچ یک از موارد بالا نباید برای شما مانعی برای شروع کسب و کار ایجاد کنند. اگر احساس می کنید که به دنیای فشن علاقه زیادی دارید و این صنعت فضایی است که باید در آن فعالیت کنید، همین حالا کار خود را آغاز کنید و رویای خود را به واقعیت تبدیل کنید.

در ادامه این مطلب از وب سایت فیوشکا را مطالعه کنید تا با مراحل ضروری برای شروع کسب و کار در صنعت فشن آشنا شوید.

ده مرحله برای شروع کسب و کار در صنعت فشن

اکثر برندهایی که در دنیای مد فعال هستند، برای شروع به کار خود طرح کسب و کاری را تدوین کرده بودند. این طرح کسب و کار به آن ها در رشد و گسترده تر کردن کسب و کار خود با سرعتی منطقی کمک زیادی کرد. اولین قدم برای شما که قصد دارید تا کسب و کار فشن خود را آغاز کنید، مشخص کردن بیزنس مدل تان است.

در این مسیر، خود را برای سختی ها و چالش های مختلف آماده کنید. شروع کردن یک کسب و کار جدید کار آسانی نیست ولی قاعدتاً امکان پذیر است. نباید فراموش کرد که همه برندهای بزرگ از نقطه ای درست همین نقطه که شما در آن قرار دارید کار خود را آغاز کرده اند. 

۱- تشخیص نیاز بازار

حتی اگر طراحی شناخته شده باشید، باز هم شروع کردن کسب و کاری در این زمینه صرفاً با اتکاء به شهرتتان چندان منطقی نیست. سعی کنید بخشی از بازار را که هنوز رقبای خاصی وارد آن قسمت نشده اند انتخاب کنید. (Niche Marketing Strategy)

سعی کنید محصول متمایزی را برای این بخش بازار که هنور رقیبی نتوانسته به نیازهای آن پاسخ دهد ارائه کنید. حتماً ایده های مختلفی در این زمینه به ذهنتان خواهد رسید.

۲طرح کسب و کار (Business Plan) تدوین کنید

تدوین طرح کسب و کار در صنعت فشن

تدوین طرح کسب و کار در صنعت فشن

طرح کسب و کار در واقع نقشه کلی مسیر شما به عنوان طراح فشن یا تولیدکننده لباس است. در این طرح باید به این سوال ها پاسخ دهید: 

۱- هدف نهایی من از راه اندازی این کسب و کار چیست؟

۲- آیا صرفاً قصد ساختن یک برند را دارم که آن را در فروشگاه های بزرگ دیگر به فروش برسانم؟

۳- آیا قصد ساختن برندی متمایز را دارم که محصولات آن در فروشگاه های خاص و سطح بالا به فروش می روند؟

تعیین هدف بسیار مهم است. به نوعی باید قصد خود را از راه اندازی این کسب و کار به خوبی مشخص کنید و در تمامی مراحلی که برای ساختن برند خود در پیش رو دارید آن را به خاطر بسپارید.

۳مشخص کردن بازار هدف

بعد از این که هدف از راه اندازی کسب و کار خود را مشخص کردید، نوبت تعیین کردن بازار هدف است. تولید محصولی که بازاری نداشته باشد یا به عبارت دیگر هیچ فردی خواهان آن نباشد و مشتری نداشته باشد نمی تواند شما را به اهدافی که برای کسب و کارتان مشخص کرده اید برساند. بنابراین، در این مرحله مشتری یا گروه مشتریانی را که قصد دارید تا محصول تان را به آن ها عرضه کنید مشخص کنید.

برای هر گروهی از جمعیت که آن را بر اساس ویژگی های دموگرافیک انتخاب کرده اید، نقاط قوت و ضعف را مشخص کنید. مثلاً، اگر جوانان را به عنوان بازار هدف خود برگزیده اید، نقاط قوتی مانند علاقه به فشن، تأثیرگذاری گروه های هم سن، تبلیغات دهان به دهان و تأثیرگذرای تبلیغات آنلاین بر روی آن ها را می توان به عنوان نقاط قوتشان برشمرد. در مقابل، شاید بزرگ ترین نقطه ضعف این گروه از جمعیت را بتوان کمبود منابع مالی در نظر گرفت. در حالیکه، مشتریان میان سال ممکن است از لحاظ مالی مشکل خاصی نداشته باشند و بتوانند قیمت های بالا برای محصولات شما را پرداخت کنند ولی از طرف دیگر هم باید در نظر بگیرید که این گروه ممکن است علاقه زیادی به فشن نداشته یا در حال حاضر به برند خاصی وفادار باشند. در نتیجه، تبدیل کردن آن ها به مشتری سختی های زیادی را برای شما به دنبال خواهد داشت.

۴فرآیند طراحی

اولین کلکسیونی که به بازار عرضه می کنید بسیار مهم است. این کلکسیون می تواند توانمندی های شما به عنوان طراح را به خوبی نمایش دهد. بنابراین، روی آن حساسیت زیادی به خرج دهید و به جزئیات آن توجه زیادی داشته باشید. این مجموعه، در عین زیبایی باید کاربردی نیز باشد. سعی کنید طرح هایی که برای این مجموعه انتخاب می کنید برای مشتریان صرفه اقتصادی داشته باشد. از آن جایی که هنوز در بازار شناخته شده نیستید در نظر گرفتن قیمت های بالا بدون توجیه اقتصادی برای آیتم های کلکسیون تان چندان منطقی نیست.

۵پیدا کردن تولید کننده

در این مرحله از شروع کسب و کار در صنعت فشن، سه انتخاب دارید. ممکن است قصد داشته باشید تا تمامی مراحل تولید از قبیل پیدا کردن مواد اولیه، برش، دوخت و … را خود به عهده بگیرید. از طرف دیگر، ممکن است که به دنبال تولید کننده خاصی باشید تا این فرآیند را برایتان انجام دهد. گزینه دیگر، کمک گرفتن از دوستان یا آشنایان است تا در این فرآیند تولید شما را همراهی کنند. 

اگر قصد دارید تا فرآیند تولید را به شرکت یا کارخانه دیگری واگذار کنید، گزینه برون سپاری (Outsourcing) پیشنهاد خوبی است. به این ترتیب، می توانید تولید کننده ای را در کشور دیگری پیدا کنید و هزینه های تولید خود را به میزان زیادی کاهش دهید. 

در این مرحله، باید به کیفیت و هزینه همزمان اهمیت داده و گزینه هایی که در اختیار دارید را به خوبی بررسی کرده و سبک سنگین کنید.

۶تعیین هویت برند (Brand identity design)

در این مرحله، نیاز است تا نام مناسبی برای برند خود انتخاب کنید، لوگو برای آن طراحی کنید، وب سایت خود را راه اندازی کنید و صفحه شبکه های اجتماعی خود را فعال کنید. تمامی این آیتم ها، تصویر عمومی برند شما را شکل می دهند. 

برندینگ در شروع کسب و کار در صنعت فشن

برندینگ در شروع کسب و کار در صنعت فشن

در نظرگرفتن شعار مناسب برای برند (Slogan)، داستان برند و … نیز بخش های دیگر این فرآیند هستند که همگی با هم به شکل گیری تصویری مناسب از برند شما در ذهن مخاطبان تان کمک می کنند. مرحله برندنیگ را بهتر است بعد از نهایی شدن مرحله تولید آغاز کنید. در این صورت، محصولاتتان برای فروش آماده هستند. اگر برای برندینگ خود به دنبال تیمی حرفه ای می گردید، ما در فیوشکا می توانیم به شما کمک کنیم.

۷قیمت گذاری 

بر اساس شناختی که از بازار به دست آورده اید، استراتژی قیمت گذاری خود را مشخص کنید. این قیمت گذاری باید به دقت برای هر یک از محصولات با در نظر گرفتن قیمت تمام شده آن ها و ویژگی های جامعه هدفی که برای برند خود در نظر گرفته اید، انجام شود.

۸شروع فرآیند مارکتینگ

حال، پس از انجام تمامی مراحل قبلی، نوبت به بازاریابی محصولات و طراحی هایتان است. برای این منظور، نیاز دارید تا میزان آگاهی نسبت به برند (Brand Awareness) خود را بالا ببرید. بستگی به برنامه ای که برای بازاریابی خود در نظر گرفته اید، می توان بهترین کانال بازاریابی را مشخص کرد. در حال حاضر، اینستاگرام، یکی از پلتفرم های محبوب میان فعالان فشن محسوب می شود. اینفلوئنسرهای زیادی در این پلتفرم حضور دارند و برای ترویج طراحی ها و محصولات شما راغب هستند. می توانید از پتانسیل های این شبکه اجتماعی برای ترویج برند خود به خوبی استفاده کنید ولی شاید این فقط یکی از کانال های بازاریابی تان باشد. 

۹اهداف منطقی برای فروش و توزیع خود در نظر بگیرید

اهداف منطقی برای فروش طراحی ها و محصولات خود در نظر بگیرید. از مدل هایی مانند SMART برای هدف گذاری می توانید استفاده کنید. با دستیابی به این اهداف فروش می توانید از رشد کسب و کار خود مطمئن شده و به خوبی قادر به اجرای بخش های مختلف برنامه کسب و کار خود می باشید. 

۱۰سافت لانچ

یکی از راهکارهایی که برای شروع کسب و کار در صنعت فشن می تواند مفید باشد، ورود محدود به بازار (Soft Launch) است. با این کار، بخش محدودی از بازار را انتخاب کرده و محصولات و طراحی های خود را برای عرضه به آن ها آماده می کنید. زمانی که مطمئن شدید که طرح هایتان مشتری دارد، می توانید برای گسترش محصولات و کسب و کارتان اقدام کنید. 

در هر کدام از مراحل بالا، اگر نیاز به کمک داشتید، تیم مارکتینگ و برندینگ ما در فیوشکا می توانند به شما کمک کنند. برای این منظور کافی است تا صفحه خدمات ما را مشاهده کنید یا با ما تماس بگیرید. 

574 بازدید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *